Kommunikation & Marknadsföring

för småföretagare och mindre företag

Marknadsföring - vad, varför, när, hur?

Varor och tjänster säljer sig inte av sig själva - de måste marknadsföras på ett eller annat sätt. Här är en snabbguide till marknadsföringens grunder.


Vad är marknadsföring?

Marknadsföring är alla sätt som du gör tänkbara kunder uppmärksamma på dina produkter, tjänster och ditt företag.

Exempel på vad marknadsföring är: 
Lite - Låt säga att du är på en middag där några av gästerna är personer du inte träffat förut. Du pratar om lite allt möjligt med killen till höger om dig och passar även på att berätta om ditt företag = marknadsföring.  
Mycket - Du anlitar största, dyraste reklambyrån i stan och låter de ta fram ett megakoncept med events, helsidesannonser i dagstidningarna och reklamfilm för TV = marknadsföring.

 

Varför ska du marknadsföra?

Du ska marknadsföra därför att folk ska få reda på att ditt företag finns, vilka varor/tjänster du erbjuder och på vilket sätt de tillgodoser dina potentiella kunders behov. Målsättningen med marknadsföringen är att du ska sälja.

 

När behöver du marknadsföra?

Om du säljer varor eller tjänster ska du alltid hålla kommunikationen med marknaden öppen så att du inte missar nya kunder och affärer. Eller snarare: Så att de inte missar dig.

Det finns också några tillfällen då det är speciellt viktigt att tänka på hur du kommunicerar med marknaden. Här är några exempel:  
Nytt
- Du startar ett helt nytt företag (en ny butik, ett nytt café, en ny webbplats där man kan köpa varor/tjänster).
- Du har tagit fram en ny produkt.
- Ditt företag lanserar en ny tjänst.

Risker
- Du har ett fåtal storkunder, och ditt företags överlevnad hänger helt på att de stannar.
- Din marknad verkar krympa. Exempel: En tidigare trogen målgrupp börjar åldersmässigt växa ifrån dina varor/tjänster.  

Problem
- Du har för många småkunder och det går åt en massa tid "mellan" dem som det är svårt att ta betalt för.
- Du har förlorat kunder.  

Förändringar
- Du har fått en ny samarbetspartner. Det nya samarbetet kan vara intressant för dina kunder, eller locka till sig en ny målgrupp.
- Nya delägare i företaget. För era kunder kanske det förbättrar er image.

 

Hur ska du marknadsföra?

Hur du gör det beror allra mest på:
Erbjudandet - vilka varor/tjänster du säljer
Kunderna - var kunderna finns och vilka de är
Budget - hur mycket pengar och/eller hur mycket av din tid du vill investera
Målet med marknadsföringen - att du vill sälja mer såklart, men du kanske också vill passa på att profilera verksamheten som ett miljövänligt företag eller som ett ungt, fräscht företag med cool attityd? Eller kanske som ett traditionsrikt familjeföretag med anor från sekelskiftet?


Sen då? Säg att du lyckas med din marknadsföring, vad händer då?

Sen kan du börja sälja och då gäller det att dina varor och tjänster lever upp till det du lovade i din marknadsföring. Det gäller också att kunderna gillar ditt sortiment, din service och dina priser.


Varumärkespositionering, företagsimage och sån't då?

Ja, det är också viktigt. Om företaget är väletablerat så kanske du börjat fundera på ditt varumärkes position på marknaden och i förhållande till dina konkurrenter. Hur ditt företags image uppfattas och hur dina kundrelationer fungerar. Då kan det vara bra att ta in lite hjälp utifrån för att diskutera läget och få idéer om hur du kan gå vidare.


Maila till WERNOR: info[a]wernor.se

Ringa: 070-665 55 06

Läs mer

Det var en gång ett litet företag...
...som inte hade någon marknadsansvarig och inte råd att anställa någon heller...
Läs mer >>
Har du blivit 'hemmablind'?
Det är lätt att bli ‘hemmablind’ inför sina egna produkter och tjänster. Det kan...
Läs mer >>
WERNOR i omvärlden
Då och då syns WERNOR utanför kontoret och i andra sammanhang än...
Läs mer >>
Behöver du en webbprojektledare?
Läs om vad vi kan hjälpa till med på webben. Klicka på länken nedan så öppnas en ny sajt.
Webb >>