Kommunikation & Marknadsföring

för småföretagare och mindre företag

Nio vanliga misstag du bör undvika när du marknadsför ditt företag

Du kanske också tycker att marknadsföring är kul och väljer att jobba mycket själv med din marknadskommunikation. Här får du en lista på några marknadsföringsmisstag som är rätt vanliga bland företagare som sköter sin egen marknadsföring. De är hyfsat enkla att undvika om man känner till dem. Följer du våra råd och tips kan du spara mycket tid, energi och antagligen en hel del pengar.


Marknadsföringstips

1. Lägg inte alla ägg i en korg. Det uttrycket har du hört förut och det lämpar sig även på hur du bör se på din marknadsföring. Om du använder hela din marknadsföringsbudget på enbart EN metod att marknadsföra ditt företag riskerar du att din investering inte ger största möjliga utdelning. Sprider du däremot din kommunikation (både i plats och tid) så syns du oftare och räckvidden på ditt budskap blir längre.


2. Glöm inte bort att följa upp resultaten. Om du regelbundet följer upp resultaten av din marknadsföring så ser du vilka metoder som fungerar för dig. Du kan till exempel prova med att ha ett formulär på din webbplats, skicka ut kuponger med koder som du kan följa upp, undersökningar som kunden får göra i butiken eller intervjua fokusgrupper. Då får du veta hur du bäst når din målgrupp och hur de reagerar på ditt budskap.


3. Skjut inte utan att sikta - ta fram en marknadsplan. Hoppar du på erbjudanden om billiga annonsplatser, att få vara med på en mässa till reducerat pris eller liknande 'klipp'? Se upp! Det som verkar billigt just nu kan bli dyrt i längden. Sätt upp mål, definiera din målgrupp och sätt en budget för de kommande 6 till 12 månaderna. När du har en marknadsplan som du följer kan du att se hur mycket du sparar på att ha lite framförhållning i din kommunikation. Du får till exempel bättre priser om du annonserar flera gånger i samma kanal, du undviker dyra tryckkostnader när du beställer 'snabbjobb'. Håller du dig till din plan tar du inga oigenomtänkta marknadsföringsbeslut.


4. Din marknadsplan ska vara flexibel. Det näst sämsta, efter att inte ha en marknadsplan alls, är att ha en som du inte följer upp. Din marknadsplan ska utvärderas kvartalsvis eller halvårsvis, beroende på hur långsiktig den är. Den ska justeras och anpassas till eventuella förändringar på din marknad, nya kommunikationsmöjligheter som uppstått eller resultaten av de marknadsföringsaktiviteter du mätt (se punkt 2).


5. Håll fast vid det som fungerar. Om din annonskampanj eller dina reklamutskick ger ett bra resultat - fortsätt! Det finns inget egenvärde i att variera sig. Inte förrän du märker att dina resultat försämras ska du förändra ditt sätt att kommunicera. Men testa alltid nya grepp först, innan du implementerar dem i full skala.


6. Bara för att DU gillar det betyder inte att din målgrupp gör det. Ett vanligt misstag är att utgå från sig själv när man jobbar med marknadsföring. Gör inte det. Utgå alltid från din målgrupp och grunda dina marknadsbeslut på det du vet om den. Bara för att du gillar en viss tidning ska du inte köpa annonsplats i den om du inte HELT säkert vet att det är en tidning som din målgrupp läser. Du tycker kanske det vore snyggt med en glassig broschyr att visa upp, men i själva verket kanske det är en enklare variant (miljöpapper t ex) som bättre tilltalar din målgrupp.


7. Förlita dig inte enbart på magkänsla. Att agera på en känsla du får om din målgrupp, eller en ny målgrupp, utan att ha något konkret underlag för att investeringen ska ge resultat är oftast slöseri med resurser. Får du en idé om en ny möjlighet att marknadsföra ditt företag undersök det ordentligt först och se om den passar in i det övergripande sammanhanget - i din marknadsplan alltså.


8. Fortsätt kommunicera även när det är sämre tider. När det är tuffa tider så är annonsering, reklamutskick och annan marknadsföring ett enkelt sätt att skära kostnader snabbt. Men tänk på att om din kommunikation helt försvinner från marknaden så försvinner också möjligheten att dra in nya affärer som kan öka kassaflödet igen. Skär ner om du absolut måste, men försök att hålla kommunikationen med marknaden öppen även när kassan är skral.


9. Ta in hjälp när du behöver det. Om du märker att du inte får tid över till att hantera din marknadsföring på ett bra sätt, eller om du misstänker att ditt marknadsföringsmaterial kunde ha en lite mer professionell framtoning eller om du helt enkelt vill vara säker på att få ut mesta möjliga av de pengar du avsätter till marknadsföring - då är det dags att kalla in förstärkning. Har du inte råd att anställa så ta in en konsult eller anlita en kommunikationsbyrå som oss. Hur som helst - tappa inte farten!


Fler råd på vägen? Hör av dig till oss:
wernor[a]wernor.se


Vi hjälper dig att få ut det mesta möjliga av din marknadsföringsbudget - hur liten den än är.

Läs mer

Det var en gång ett litet företag...
...som inte hade någon marknadsansvarig och inte råd att anställa någon heller...
Läs mer >>
Har du blivit 'hemmablind'?
Det är lätt att bli ‘hemmablind’ inför sina egna produkter och tjänster. Det kan...
Läs mer >>
WERNOR i omvärlden
Då och då syns WERNOR utanför kontoret och i andra sammanhang än...
Läs mer >>
Behöver du en webbprojektledare?
Läs om vad vi kan hjälpa till med på webben. Klicka på länken nedan så öppnas en ny sajt.
Webb >>